Köylü Mülahazalar, Rüyalar, Tarayıcı Hataları

6 Eylül

Dün akşam önce uzaktan sonra yakından şimşekler çaktı. Gece yağmurlu geçti. Sabah da yağdı. Kısa süre hızlı hızlı yağdı, sonra çiseledi uzun süre.
Babam yine köye gitmekle ilgili sorular soruyor. Arife'yle görüştü biraz telefonda. Bir gün önce Arife'yi köye getirelim, ben de burada çok durmayacağım zaten diye tutturmuştu. Köyde kimse var mı bizimkilerden, diye sordu Arife'ye, benim yok deyişlerimi kontrol etmek istedi sanırım. Yok, kimse kalmadı, herkes kendi evine gitti, dedi Arife. Sonra, bana, köyde değişik bir gidişat başlamış sanırım, dedi. Herkes Kusuru'ya, Kolak'a, nereden geldiyse oraya dönüyormuş, dedi. Arife'nin sözünü öyle anlatmış. Uzunca, tekrar anlattım.
...
Tuhaf rüyalar gördüm yine...
...
Cavitname dün bitti. Hem İkbal'den hem kitabı çeviren ve  Annemarie Schmmel'den etkilendim. Ama kitabı hazırlayanların özensizliğine de kızdım doğrusu. Kitap 2000 yılında Kültür Bakanlığı tarafından basılmış. 58 baskısına sadık kalmışlar dediklerine göre. Ama böyle eski baskılara sadık kaldığını iddia eden bazı kitaplarda daha önceden de gördüğüm tarayıcı hatalarıyla malul bu baskı. Eskiden mürettip hatası denen hataların yerine şimdi kat kat fazla tarayıcı hatalarıyla uğraşmak zorunda kalıyorum böyle kitapları okumaya çalışırken.
Çoğu zaman çok problem değil ama bazen yeni bir kavram ya da Arapça Farsça kökenli kelimelerde bir harf bile anlamı etkileyebilecek konumda oluyor.
Sonra düşün dur bu “y” aslında “v” miydi? Burada “rı” “n” çıkmış, “m” dediği “nı” olmalı, “k” mi yoksa aslında “h” mi? Benim yerime genç biri mesela kızım okusa kitabı, zaten ona mütercimin dili bile ağır gelecek, bir de bu hatalarla nasıl baş etsin?
Bir de ben yayına hazırlasam kitabı yazardan özür dileyerek Arapça isim ve ibareleri Türkçede alışık olduğumuz transkiripsiyonla veya kullanımla sistemli hale getirirdim. Bir ayet pasajını ya orjinaliyle ya da Türkçe okunuşuyla vermek okur için Avrupalı transkripsiyona göre daha rahat olurdu.
Bugün kütüphaneye gittim. Saygıdeğer mütercimin “Dinler Tarihine Giriş” adlı kitabını aldım.


Yorumlar

Popüler Yayınlar