Knulp, Okuma Dejavusu


18 Temmuz

Yine bir okuma dejavusu yaşadım. Bu son yıllarda sıkça başıma gelen ve beni endişelendiren bir şey. İlk defa okuduğumu düşündüğüm bir kitabı epey okuduktan sonra daha önce okuduğum duygusuna kapılıyorum. Sonra bir soru dönüp duruyor zihnimde “Ben bunu daha önce okumuş muydum?” Hayır, tekrar okumaktan rahatsız değilim, bunamaya mı başladım diye korkuyorum. Bu seferki kitap Hesse'nin Knulp adlı küçük kitabı. Bu kitabı daha önce müstakil kitap olarak okumadığımdan neredeyse eminim, ama sanki olayların bazılarını hatırlıyorum. Diyalogları hatta. Acaba başka bir isim altında, daha kapsamlı bir eserin parçası olarak okumuş olabilir miyim? Belki öyledir.
Çankırı'da Bike'yle halk kütüphanesinin rafları arasında geziyorduk. Bir yerden Hesse'e rastlamış, onun kitaplarını görünce “Hangisini okuyayım?” dedi. Öncelikle Sidhartha ya da Bozkırkurdu'nu okumasını tavsiye ettim, birkaç yıl sonra da Boncuk Oyunu'nu okursun dedim. O başka bir kitabıı duymuş arkadaşından, belki de Knulp, hatırlamıyorum. Burada eski bir baskısına rastlayınca okuyayım dedim. Pişman da olmadım. Knulp hüzün verici ama iyi bir kahraman, Hesse tarzını tanımak için örnek olabilir, Hamsun'un kahramanlarına da benziyor. Ama bu okuma dejavusu endişe verici.
Aklım fikrim, ne oluyoruz yahu, yapmayın bana böyle şakalar.

Yorumlar

Popüler Yayınlar